Jury
Grono jurorskie Konkursu
Każdy członek naszego Jury to wybitny artysta o ogromnym międzynarodowym doświadczeniu scenicznym, który z wrażliwością i profesjonalizmem dostrzega w prezentacjach konkursowych Uczestników zarówno techniczne niuanse, jak i głębię emocji i interpretacji.
Ewa Vesin
Agnieszka Rehlis
Tadeusz Szlenkier
Artur Ruciński
Rafał Siwek
Magdalena Idzik
Poznaj nasze jury
Ewa Vesin - sopran
Śpiewaczka, doktor sztuki, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów. Urodzona w Lublinie, gdzie rozpoczęła edukację muzyczną i karierę artystyczną.
Warsztat wokalny i kompetencje pedagogiczne rozwijała m.in. na Yale University pod kierunkiem prof. Doris Yarick-Cross i Timothy’ego Shaindlina. Studiowała śpiew na Akademiach Muzycznych w Krakowie i Wrocławiu oraz ukończyła podyplomowe studia menedżerskie na Uniwersytecie Warszawskim. Laureatka Nagrody Specjalnej i Stypendium Ministra Kultury (2007), odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2010) i Wrocławską Nagrodą Artystyczną (2022).
Występuje zarówno w repertuarze operowym, jak i symfoniczno-oratoryjnym. Kreowała główne role w takich dziełach jak: Halka, Umarłe miasto, Łaskawość Tytusa, Carmen, Opowieści Hoffmana, Don Carlos, Otello, Trubadur, Nabucco, Ognisty anioł, Tosca, Turandot, Cavalleria rusticana, Walkiria, Tannhäuser, Dialogi karmelitanek, Andrea Chénier. W jej repertuarze symfonicznym znajdują się m.in.: III Symfonia Góreckiego, II i VIII Symfonia Mahlera, Messa da Requiem Verdiego, Stabat Mater Szymanowskiego, IX Symfonia Beethovena, Credo i VIII Symfonia Pendereckiego. Brała udział w licznych festiwalach, m.in. Viva il Canto, Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Festiwal Wagnerowski, Musica Polonica Nova, Leo Festival.
Współpracowała z czołowymi scenami i orkiestrami w Polsce i za granicą, m.in. Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Filharmonią Narodową, NOSPR-em, Operą Wrocławską, Operą Roma, Staatsoper Hamburg, Deutsche Oper am Rhein, Theater an der Wien, Teatro Massimo di Palermo, Teatro Communale di Bologna, Národní Divadlo w Pradze, The Norwegian Opera w Oslo.
Śpiewała pod batutą wybitnych dyrygentów, takich jak Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Valery Gergiev, Paul McCreesh, Alexander Liebreich, Oksana Lyniv, Michele Mariotti, Xian Zhang, Alejo Perez, Andrzej Boreyko, Michael Schoenwandt i wielu innych.
W czerwcu 2024 zadebiutowała w brukselskim La Monnaie w premierze Turandot Pucciniego, którą wykonała też we wrześniu w Teatro Massimo w Palermo. W październiku dołączyła do swojego repertuaru tytułową partię Walkirii, śpiewając w Teatro Communale di Bologna, a wiosną 2025 wystąpi z nią w National Centre of Performing Arts w Pekinie. Jesienią zadebiutuje jako Ortruda w Lohengrinie w Hanowerze. Sezon 2025/2026 zwieńczy występami w Operze Antwerpen i Luksemburgu jako Abigaille w Nabucco oraz jako Turandot w Staatsoper Stuttgart.
Agnieszka Rehlis

Ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie Barbary Ewy Werner.
W latach 1996–2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zaśpiewała wiele znaczących partii, m.in. Laurę w premierze Giocondy A. Ponchiellego na Odrze (TVP, 2003) oraz Azę w Manru Paderewskiego (DUX, Fryderyk 2004).
Od 2007 roku działa jako artystka niezależna, koncentrując się na działalności koncertowej z repertuarem obejmującym ponad 80 dzieł – od Bacha po współczesnych kompozytorów. Koncertowała w Polsce i wielu krajach Europy, występując m.in. na festiwalach Wratislavia Cantans, Duszniki-Zdrój, Usedomer Musikfestival, Festival Pablo Casals, George Enescu Festival, Rheingau Musik Festival, Bregenzer Festspiele, Beijing Music Festival czy Klarafestival w Brukseli.
Śpiewała z takimi orkiestrami jak Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, NDR Elbphilharmonie, China Philharmonic, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, London Symphony Orchestra czy Israel Camerata, pod batutą wybitnych dyrygentów, w tym Krzysztofa Pendereckiego, z którym współpracowała regularnie w latach 1999–2016.
Wystąpiła m.in. jako Hannah w prapremierze Pasażerki M. Weinberga w Bregencji, Houston Grand Opera, Lincoln Center Festival i Lyric Opera of Chicago, a także w roli Lisy w Pasażerce w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W TW-ON śpiewała także w premierach m.in. jako Maffio Orsini w Lukrecji Borgii, Hagar w Moby Dicku, Marta w Jolancie i Fenena w Nabucco.
W 2016 roku wystąpiła jako Amneris w Aidzie Verdiego w Estońskiej Operze Narodowej w Tallinie. Przez lata kojarzona z muzyką współczesną, w 2017 roku (partia Adalgizy w Normie u boku Edity Gruberovej) zwróciła się ku repertuarowi operowemu na światowych scenach.
Śpiewała m.in. w Ognistym aniele Prokofiewa w Opernhaus Zürich, Festival d’Aix-en-Provence i TW-ON; jako Azucena w Trubadurze w Erfurcie, Bernie i Sewilli; Amneris i Carmen w Essen i Pradze; Anna w Trojanie w Dreźnie; Fenena w Bayerische Staatsoper; Chiwria w Jarmarku soroczyńskim w Komische Oper Berlin; Waltraute w Zmierzchu bogów w Oviedo.
W 2021 roku została odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W tym samym roku odniosła sukces w roli Azuceny w Zürich Opernhaus, u boku Piotra Beczały. Rok 2022 przyniósł jej debiuty m.in. w Teatro di San Carlo, Teatro Real, Royal Opera House, La Scala, Arena di Verona i Savonlinna Opera Festival. W 2023 kontynuowała sukcesy, występując m.in. w Dutch National Opera w Amsterdamie, Sydney Opera House, Royal Opera House i Théâtre du Capitole w Tuluzie.
Przed artystką kolejne debiuty i powroty na najważniejsze sceny, m.in. w Osterfestspiele Salzburg, Staatsoper Berlin, Palau de les Arts w Walencji, Oper Frankfurt, a także w Royal Opera House, Opernhaus Zürich i Teatro de la Maestranza .
Tadeusz Szlenkier - tenor

Ukończył filozofię na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia wokalno-aktorskie na Yale University. W 2005 roku zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Klassik-Mania w Wiedniu.
W obecnym i nadchodzącym sezonie wystąpi na międzynarodowych scenach m.in. jako Ctirad w Šárce Fibicha w Narodnim Divadle w Pradze, Cavaradossi w Tosce w Chilijskiej Operze Narodowej i Operze Krakowskiej, Turridu w Rycerskości wieśniaczej i Canio w Pajacach w Opéra de Toulon, Parsifal i Lohengrin w operach Wagnera w Staatstheater Nürnberg oraz Don Alvaro w Mocy przeznaczenia. Zaśpiewa także w spektaklu Chorus Opera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie i wcieli się w rolę Silvanusa Schullera w Czarnej masce Pendereckiego z NOSPR.
Tenor spinto, dysponujący szerokim repertuarem, ma w dorobku m.in. takie partie jak: Pinkerton w Madame Butterfly, Książę w Rusałce, Manrico w Trubadurze, Śpiewak w Kawalerze srebrnej róży, Don José w Carmen, tytułowy Don Carlo, Gustavo w Balu maskowym, Cesarz w Kobiecie bez cienia, Leicester w Marii Stuart, Jontek w Halce, Pasterz w Królu Rogerze, Stefan w Strasznym dworze, Kawaler des Grieux w Manon, Ismael w Nabuccu, Książę Sinodal w Demonie oraz partie chóralne w Gwałcie na Lukrecji.
Współpracował z takimi dyrygentami, jak Joana Mallwitz, Patrick Fournillier, Björn Huestege, Roberto Rizzi-Brignoli, Guido Johannes Rumstadt, Edward Cumming, Leon Botstein, Giuseppe Grazioli, Jeremy Silver, Antoni Wit, Uwe Theimer i Eraldo Salmieri.
Artur Ruciński - baryton

Należy do grona najbardziej rozpoznawalnych polskich śpiewaków operowych na świecie, a w ostatnich latach zdobył ogromną, międzynarodową renomę.
Jego kunszt wokalny doceniają zarówno publiczność, jak i krytycy, a prestiżowe sceny operowe chętnie zapraszają go do współpracy. W ostatnich latach okrzyknięto go jednym z najwybitniejszych barytonów verdiowskich naszych czasów.
W sezonie 2009/2010 austriacki magazyn Festspiele umieścił go na liście 20 najlepszych śpiewaków operowych na świecie. W lutym 2016 zadebiutował w nowojorskiej Metropolitan Opera jako Sharpless w Madama Butterfly Pucciniego. Od tego czasu wystąpił tam w kilkudziesięciu spektaklach, a Manon Masseneta i Łucja z Lammermoor Donizettiego z jego udziałem były transmitowane w serii Live in HD do kin na całym świecie.
Przełomowym momentem jego kariery było spotkanie z Maestro Danielem Barenboimem, który zaprosił go do zaśpiewania tytułowej roli w Eugeniuszu Onieginie w Deutsche Staatsoper w Berlinie. Na scenie partnerują mu najwybitniejsi śpiewacy, a koncerty i spektakle prowadzą czołowi dyrygenci świata.
Artysta występował w ponad 30 najsłynniejszych teatrach operowych i salach koncertowych, od San Francisco i Nowego Jorku, przez Madryt, Paryż, Berlin, Monachium, Mediolan, Wiedeń, Zurych i Londyn, aż po Tokio.
Znaczną część czasu poświęca także koncertom, nagraniom i festiwalom, m.in. w Warszawie, Paryżu, Oslo, Dreźnie, Wiedniu i Berlinie, wykonując arcydzieła repertuaru oratoryjno-kantatowego, takie jak Stabat Mater Szymanowskiego, Carmina burana Orffa czy pieśni Mahlera. Jego wszechstronność dokumentują liczne nagrania CD i DVD.
Karl Löbl, wybitny krytyk muzyczny, pisał po jego występie w Carmina burana:
„Baryton-odkrycie w wiedeńskim Musikverein — zapamiętajcie nazwisko Artur Ruciński i idźcie na każdą operę, w której można go usłyszeć…”
Rafał Siwek - bas

Rafał Siwek jest cenionym interpretatorem ról verdiowskich, takich jak Filippo II (Don Carlos), Zachariasz (Nabucco), Fiesco (Simon Boccanegra), Wielki Inkwizytor (Don Carlos), Padre Guardiano (Moc przeznaczenia), Attila, Silva (Ernani), Ramfis (Aida).
Regularnie występuje na najważniejszych scenach operowych, m.in. Opéra Bastille w Paryżu (Lohengrin, Moc przeznaczenia, Łucja z Lammermoor, Rigoletto), Covent Garden w Londynie (Rusałka), Bayerische Staatsoper w Monachium (Nabucco, Don Carlos, Aida, Turandot, Oniegin, Zygfryd, Don Giovanni), Staatsoper i Deutsche Oper Berlin (Don Carlos, Aida, Don Giovanni), Opernhaus Zürich (Don Carlos, Aida, Don Giovanni), Staatsoper Hamburg (Kniaź Igor), Semperoper w Dreźnie (Rusałka), Teatr Bolszoj i Teatr Maryjski w Rosji (Borys Godunow, Pskowianka, Kniaź Igor, Don Carlos), New National Theatre w Tokio (Don Carlos, Latający Holender), Teatro Real w Madrycie (Czarodziejski flet, Don Carlos, Aida), Opera Narodowa w Amsterdamie (Rigoletto, Don Giovanni, Król Edyp), Teatro Colón w Buenos Aires (Nabucco, Czarodziejski flet).
Często występuje również we Włoszech: Teatro alla Scala w Mediolanie (Czarodziejski flet, Don Carlos), Arena di Verona (m.in. Nabucco, Aida, Turandot, Cyganeria), Opera Rzymska (Tristan i Izolda, Aida), Teatro Regio w Turynie (Don Carlos), Teatro Comunale w Bolonii (Norma, Jolanta, Moc przeznaczenia), Maggio Musicale Fiorentino (Cyganeria, Trubadur, 8 Symfonia Mahlera), Teatro Regio w Parmie (Simon Boccanegra, Luiza Miller), Teatro San Carlo w Neapolu (Nabucco), Teatro Massimo w Palermo (Simon Boccanegra).
W jego repertuarze ważne miejsce zajmują także dzieła oratoryjne. Z Lorinem Maazelem wykonywał Requiem Verdiego w Mediolanie, Wenecji, Casablance, Asyżu i Jerozolimie oraz IX Symfonię Beethovena w Mediolanie, Rzymie, Watykanie i Brukseli. Z Zubinem Mehtą śpiewał Requiem Verdiego w Rzymie i IX Symfonię Beethovena we Florencji. W Weronie wykonał Stabat Mater Rossiniego pod dyrekcją Alberto Zeddy. W Concertgebouw w Amsterdamie wystąpił w Dziewicy Orleańskiej Czajkowskiego i Simon Boccanegra, w Filharmonii Paryskiej w Gali Verdiowskiej z Plácido Domingo, a we Florencji w VIII Symfonii Mahlera z Fabio Luisim.
Współpracował z takimi dyrygentami jak Zubin Mehta, Lorin Maazel, Fabio Luisi, Helmuth Rilling, Valery Gergiev, Kent Nagano, Alberto Zedda, Philippe Jordan, Daniel Oren, Kirill Petrenko i Marco Armiliato.
Dorobek artysty obejmuje liczne nagrania CD i DVD, m.in. Requiem Verdiego z Mehtą i Maazelem, Edgar Pucciniego z Plácido Domingo (Deutsche Grammophon), Luiza Miller (Unitel), Norma (Hardy Classic), IX Symfonia Beethovena (Kultur) oraz Nabucco i Don Giovanni z zespołem Arena di Verona (BelAir).
dr hab. Magdalena Idzik - Sekretarz Jury z ramienia Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Studia kontynuowała w Mediolanie u Vittorio Terranovy oraz w Londynie pod kierunkiem Joy Mammen. Otrzymała stypendium „Promocja Talentu” Fundacji Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 roku ukończyła Akademię Rossiniowską we Włoszech, kształcąc się pod okiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy.
Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Śpiewniku domowym Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. Od tego czasu wykonała wiele partii mezzosopranowych, występując także z zespołem Opery Narodowej na gościnnych scenach w Japonii, Hiszpanii i na Cyprze.
Jej repertuar obejmuje również bogaty wybór utworów oratoryjno-kantatowych i pieśni, które prezentowała w salach koncertowych m.in. w Amsterdamie, Brukseli, Kolonii, Luksemburgu, Paryżu, Walencji, Nowym Jorku, Toronto i Tokio. Regularnie współpracuje z Wiesławem Ochmanem i Orkiestrą Polskiego Radia. W 2014 roku, na zaproszenie MSZ, zaśpiewała Requiem Verdiego w Operze Kijowskiej z okazji 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej.
Obecnie jest wykładowczynią na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie posiada stopień doktora habilitowanego i od 2021 roku zasiada w Radzie Studiów Doktoranckich. W 2021 roku otrzymała nagrodę I stopnia Rektora UMFC za osiągnięcia dydaktyczne, artystyczne i naukowe, a w 2024 roku została uhonorowana nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne.